Podľa zdrojov z internetu konečne prehovorila spoločnosť DJI o dlho pretriasanom a kontroverznom drone DJI MAVIC (2) PRO hneď v niekoľkých edíciách. Spoločnosť pred nedávnom ohlásila predstavenie nového zariadenia a následne pár dní pred zahájením technického seminára o novinkách spoločnosť odvolala predstavenie.

Prečo nám tak dlho očakávané predstavenie zrušili?

Podľa neoverených viacerých zrojov spoločnosť objavila výrobnú vadu na svojom pripravovanom stroji a tak sa rozhodla prepracovať svoje zariadenie pre spokojnosť svojich zákazníkov.

Ďalšie špekulácie hovoria o tom, že konkurencia predstavila niečo, čo sa spoločnosti DJI zdalo byť nebezpečné pre konkurenčné postavenie na trhu a rozhodli sa prepracovať svoje stroje k lepšiemu obrazu.

Parrot Anafi – skladateľný 4K HDR dron s cenou pod tisíc dolárov
parrot anafi

Pochybujem však, že spoločnosť DJI sa zľakla novo uvedeného drona od spoločnosti PARROT a kôli tomu by stiahla predstavenie MAVIC-a na trh.

Ďalšia ale o to reálnejšia špekulácia prichádza z priaznivejších vôd a to taká, že spoločnosť DJI si uvedomuje postavenie na trhu a nechce opakovať chyby z predošlých predstavení dronov na trh a ich nedostatkového prístupu, kedy nadšenie ľudí opadalo z dôvodu dlhodobej nedostupnosti. Toto sa mi už zdá byť reálnejšia teória veľkého tresku.

Čo to teda DJI na nás chystá ?

DJI MAVIC 2
zdroj OsitaLV

Spoločnosť DJI sa zamerala na produkt a rozdelila ho na dva typy. Mám pocit, že DJI sa evolučne opäť pustila po tej istej ceste ako pri PHANTOM edícií. Model DJI MAVIC PRO 2 rozdelila na dve edície, avšak na internete sa objavili aj fotografie prototypového zobrazenia DJI MAVIC ENTERPRICE. (Chlapci radi pozerali SCIFI seriál o vesmírnom putovaní).

Táto fotografia rozvírila hladiny diskusií a som náramne zvedavý, či toto naozaj spoločnosť mysli vážne, alebo je to aprílový žart na nás horlivo vyčkávajúcich zákazníkov na toto čudo. Viem si predstaviť, ako lietam s „enterprice“ mavic po lese a púšťam vtáčikom hudbu, alebo si budem blikať do rytmu.

Sarkazmus stranou, zatiaľ naši vedecký bádatelia sa márne hádajú o čo by mohlo ísť, mne to skôr pripadá ako echolokačný prístroj na meracie práce, alebo pre pohyb v priestore. Nuž necháme dohady dohadami a poďme sa pozrieť na to čo naozaj už potvrdili naši čínsky nadšenci inovácií.

MAVIC 2 PRO

DJI rozdelila produkt na dve verzie a to je DJI MAVIC PRO 2 a MAVIC 2 ZOOM, čo mi dosť nedáva význam nakoľko, keby spoločnosť spojila dve tieto zbrane do jedného tela, bude dron opäť jedničkou na trhu.

Pri verzií ZOOM sa spomína, že dron bude obsahovať 2x optický zoom (24 – 48 mm) o veľkosti snímača sa zas spomína DJI MAVIC PRO 2 má kameru Hasselblad s 1 palcovým snímačom. Bohužiaľ informácie o objektíve nie sú spomenuté, čiže očakávam len soft ZOOM.

Na fotografií ma však zaujala jedna vec a to je zariadenie s gimbalom z MAVIC-a. Je to niečo ako malé OSMO zariadenie, ktoré budeme môcť použiť ako ručnú stabilizáciu. Nechcem byť moc skeptický, ale už vidím tie fronty na servis s odtrhnutým gimbalom, keď ľudia budú demontovať kameru z drona a nasádzať ju na tento trpasličí stabilizátor.

1. Vráťme sa ale k samotnému dronu.

Dizajn je jeden kľučový prvok úspechu

Podľa informácií, ktoré kolujú internetom by mal dron mať letový čas okolo 32-35min a dosah až 8km v FCC móde. (Už vidím tích nadšencov na youtube, čo budú lietať až do susednej krajiny a predbiehať sa kto zaletí ďalej.) Ja osobne nemám z toho radosť, nakoľko veľa začiatočníkov si tento dron zakúpi a bude veselo a hrubo porušovať pravidlá letovej prevádzky dronov na našom území.

Ideme ďalej …

Drony budú obsahovať 360 stupňov snímania prekážok, DJI MAVIC AIR sa už blížil k tejto možnosti, ale prax ukázala aspoň u mňa, že je to málo využiteľné. Pripadá mi to ako parkovacie senzory na drone, ktoré kričia pozor prekážka, ale …

Pri motorovom vozidle si vieme overiť terén pred a za vozidlom, ale čo taký dron, ktorý hlási blízku prekážku a my ju nevidíme?

Pre mňa nevyužiteľná vec, pokiaľ nevidím prekážku ale pre mnoho iných ľudí to bude využiteľná ochrana proti prekážkam. Spoločnosť do drona pripravuje nové funkcie, ktoré už poznáme niektoré pri modely DJI Mavic AIR.

Jedná sa o funkcie DJI’s Advanced Pilot Assistance Systems (APAS) a Active Track 2.0. Tieto funkcie sú veľmi pekne prevedené, osobne som ich skúšal na DJI MAVIC AIR, ale DJI pri AIR nedoriešil správne automatickú korekciu jasu pri vyhýbaniu sa prekážkam pri inteligentnom režime a sem tam sa dron zapichol do prekážky.

Dizajn 🙁

Čo sa týka dizajnu som veľmi sklamaný, no však je to len môj subjektívny pohľad. Nakoľko je veľa ľudí s odlišným pohľadom na vec a majú radi radšej zabehnutý dizajn.

Bohužiaľ ja som skôr človek zameraný na pokrokový postup a dizajn vecí, ktoré majú dlhodobejšie charakteristické črty svojich predchodcov.

Z môjho pohľadu dizajnéri DJI sa pri MAVIC 2 celkovo neodviazali a ostali pri doplnkovej prerábke a drobným úpravám.

Pri tomto drone sa asi nebudeme cítiť ako začiatkom roka. Kedy DJI MAVIC AIR trhal dvere v obchodoch a ľudia davovo šaleli z toho dizajnu.

Áno, ten plasťák hybridnej kombinácie MAVIC/SPARK/MINI INSPIRE ma viac nadchlo ako toto dizajnérsky zaostalé. Dlhodobo som sa veľmi tešil na vydanie DJI MAVIC PRO nakoľko pri predstavení. MAVIC PRO v roku 2016 to bola doslova revolúcia v kompaktnosti a kvalite, teraz je to už len spomienka na jeho slávu.

Túžime byť prekvapení

Možno sa necháme prekvapiť

Možno som príliš veľký skeptik voči tejto spoločnosti a zároveň nadšencom ich technológií, ale stalo sa mi, že keď už som išiel hodiť uterák do ringu tak spoločnosť prišla s niekym úžasným.Musíme uznať, že spoločnosť DJI je veľmi nevyspytateľná spoločnosť čo sa týka vývoja technológií samotných v oblasti kamier a dronov.Preto Frankovi Wangovi nebudem vytýkať jeho experimentálne pokusy na dronoch a verím, že opäť urobí dieru do sveta dronov, keď už si tvrdo prevzal prvenstvo.