Toto je čas, kedy je potrebné vypustiť drony na pomoc.

S krízou v Puerto Rico, ktorá sa denne odkrýva a rozširuje po vlne hurikánu Maria, sa rozsah devastácie dostáva na povrch. Nejde iba o to, že americké teritórium bolo v mnohých smeroch, „zničené.“ Ide o to, že kľúčové zásoby na ostrov stále nedorazili.

„My tu umierame. A nemôžem prehltnúť fakt, že najväčší národ na svete nedokáže vyriešiť logistiku pre malý ostrov o rozlohe 100×35 míľ (160×56 km),“ povedal v piatok Carmen Yulín Crus, starosta San Juan.

Hurikán zničil miestne prístavy, letiská, železnice a cesty. Získať jedlo, vodu a lieky do a v rámci Puerto Rica je „logistická nočná mora,“ tvrdí Michael Brown, bývalý šéf FEMA (Federálna núdzová manažérska agentúra).

zdroj fotografie: jpost.com

Toto vyvoláva otázku: Kde sú toľko drony, ktoré by mohli prinášať zásoby? V súčasnosti sme už dekády vo vývoji bezpilotného letectva. Vojenské drony križujú oceány, vykonávajú špionáž na nepriateľoch a vypúšťajú na nich rakety. Amazon, FedEx a ďalšie spoločnosti sú krok od správneho spôsobu pre doručenie donášky pred vstupné dvere prostredníctvom dronov.

Drony ako ztelesněnie kontrastov

Iba túto jar odhalili vojenské laboratórium amerických mariňákov jednorazového, jednosmerného drona. Glider sa vypustil z nákladného lietadla, odnesie 700 libier (317,52 kg) nákladu, má dolet 80 míľ (36,28 km) a dokáže pristáť 150 stôp (45,72 metrov) od svojho cieľa. Mariňáci tvrdia, že tento taktický dron by stál niečo medzi 1500-3000 dolármi (1275,35-2550,7 eur) za kus.

„Nejde iba o peknú kameru a údaje, ale aj o to, ako môže byť technológia použitá ako multiplikátor sily.

Pokiaľ nie sú cesty schopné prevádzky a nie je dostatok helikoptér, mali by sme na prácu používať drony. Nejde o sci-fi technológiu. Existuje to teraz.“ tvrdí Brett Velicovich, bývalý vojenský spravodajský dôstojník, ktorý konzultuje adopciu dronov.

Alebo sa pozrime na Nautilus, Californský startup vyvíjajúci ambiciózny dron vo veľkosti Boeingu 777, ktorý dokáže uniesť viac než 200 000 libier (90 718,47 kg) nákladu, vzlietne z lietadla a dokáže pristáť v prístave. Spoločnosť momentálne testuje 30-stôp (9,1 metrov) dlhý prototyp, ktorý odnesie 700 libier (317,52 kg), čím by bol perfektným prepravným prostriedkom v kríze.

Stačí vypustiť von aj najmenšie náklady. Spoločnosť Zipline spustila dronovú službu v Rwande, Tanzánii a Švajčiarsku, kde doručuje zásoby krvi a liekov.

Technológia je v tomto prípade jasná. Ide o peniaze a motiváciu vlády, ktorá chýba.

zdroj fotografie: grist.org

„Súkromné odvetvia a vláda dobiehajú so schopnosťami dronov.

Množstvo spoločností, ktoré dokážu vyprodukovať túto technológiu však stále nedostávajú financovanie, ktoré potrebujú,“ tvrdí Velicovich, ktorého spoločnosť, Expert Drones, prispeli k obnovovacím úsiliam pri nedávnych hurikánoch vo Floride a Texase.

Humanitný potenciál stále nieje ztracený

Vo veľkej miere bol pokrok spôsobený neochotou FAA (Federálna letecká správa) povoliť letecké lety v komerčne vzdušnom priestore. Bezpečnostná agentúra umožňuje čoraz viac autonómnym lietadlám vzlet, avšak s 30 000 pasažierskými lietadlami odlietajúcimi alebo pristávajúcimi v USA každý deň, oceňuje viac pozornosť než inováciu.

„Spoločnosti by nemali chodiť do Afriky, aby vyvinuli systémy doručovania dronov. Spomaľuje to súkromný sektor. Mali by sme pracovať tvrdo, ako môžeme, aby sme umožnili americkým spoločnostiam inovovať odvetvie dronov,“ tvrdí Velicovich.

FAA umožnila pilotom dronov prieskumné práce v Texase a Floride začiatkom tohto mesiaca, dlhodobý vývoj humanitárnych dronov ostáva brzdená reguláciami a negatívnym vnímaním verejnosti.

Podľa dotazníka vedeného Švajčiarska nadácia pre mínové akcie, 60 % medzinárodných profesionálov vidí drony ako spôsob ako zlepšiť čas odozvy, prístup k ovplyvnenej oblasti a prieskumným potrebám.

Áno, drony majú vojenskú asociáciu, ktorá môže zatieňuje ich humanitárny potenciál. Pokiaľ však priemysel a regulácie budú pracovať spolu pre spustenie letov dronov, ktoré budú doručovať hromady zúfalo potrebných dodávok pre postihnuté komunity, je ťažké si predstaviť, že niekto by sa staral o to, kto ich vlastne poslal a či majú povolenie na lietanie.

zdroj: tu